Un document sobre la “guerra del francés” (1812)

Document-1816_WEBJosé Igualada Portalés ens ha fet arribat un document manuscrit preciós sobre fets ocorreguts a Artana en 1812, per la Guerra d’Independència o “del Francés” (o “del Frare”, pel paper que tingué en la nostra zona el guerriller de Nules Fra Asensio Nebot) entre 1808 i 1814. Es tracta del testimoni donat per membres de l’ajuntament d’aquell moment, en què informen d’una requisa de 480 duros feta per l’exèrcit ocupant el diumenge 6 de setembre de 1812, per a la qual només van donar un quart d’hora. Sembla que després no es van tornar a les persones donants, i quatre anys després, el diumenge 29 de desembre de 1816, es redacta este document.

Esta és la transcripció:

Dia 6 de Setiembre 1812 sucedio

Confesamos nosotros Joaquin Llido y Piquer Alcalde segundo (por estar el primero preso por los Franceses en Castellon y tambien lo estava el Regidor primero en su compañia), V.te Portales y Silvestre Regidor segundo, y V.te Novella Regidor tercero (estos son difuntos, y por el primero lo otorga su consorte Maria Villalba, y por el segundo Joaquin Yvañes y Vilar su yerno) Juan Llido y Gallart Sindico Procurador General (por ser tambien ahora difunto lo otorga su consorte Carmela Pla) Ramon Marti y Domingo Sans Diputados, y Pasqual Alba Sindico personero; que en cierto dia del año mil ochocientos doce, vinieron los Franceses y pidieron cierta cantidad de dinero dando solo un quarto de hora de tiempo, y para ello fueron los referidos Joaquin Llido y Piquer Alcalde segundo, Vicente Portales, Vicente Novella, y Juan Llido y Gallart y Pasqual Alba, por las casas donde podrian hallarlos para recoger la cantidad de quatrocientos y ochenta duros que se entregaron al Comandante de dicha Partida; y como se hallavan estos cinco sugetos solos de Ayuntamiento y no los demas, aunque tambien eran del mismo Ayuntamiento; y prometier que dentro de ocho dias los reintegrarian, como lo ofrecian à Francisco Gallart y Peris que bajo estos supuestos le exigieron cien duros afianzando sus personas y bienes hasta su reintegro, porque confiavan cobrar de los vecinos el reparto de contribucion que corria, y no se verifico por que los vecinos ya no pagaron = Asi lo confiesan los referidos que viven; y no los que se hallavan ausentes; y para que conste lo firman los que saben y por los que no lo hace el Fiel de Fechos de la misma, en Artana à veinte y nueve de Diciembre de mil ochocientos diez y seis=

“Joaquin Llido                                 “Pasqual Alba

Por los que no saben firman =
Antonio Marques
Fiel de Fechos

Les requises les feia en temps de guerra qualsevol dels bàndols enfrontats; van ser habituals en esta guerra però també en les guerres carlistes. Podien ser de diners, menjar, cavalls, roba, matalàs, etc. No sabem com acabaria la història, si es retornarien els diners amb la contribució d’algun any. També es deixa constància que alguns dels membres de l’ajuntament estaven empresonats a Castelló, potser per no haver atés alguna d’estes requises o per alguna forma de “col·laboració” amb els “rebels”.

De la Guerra del Francés tenim poca informació en Artana: mossèn Lluis Pla li dedica el quint epígraf del capítol VI (“Artana en principios del siglo XIX”, pp. 90 a 94) de la segona part de la Historia de Artana, que és la que tenim digitalitzada i accessible a Artanapèdia. La informació que en dóna és fabulosa, perquè aleshores l’Arxiu Municipal (que es cremaria després en la Guerra Civil) conservava totes les dades. Per exemple, diu de l’any 1812:

Durante este año de 1812 nuestra villa tuvo que entregar a los franceses 960 barchillas de trigo; 7215 raciones de pan; 72 arrobas de harina; 138 cabezas de ganado o sean reses; 9123 raciones de pan; 102 arrobas de aguardiente; 91 234 cántaros de vino; y otro pedido de vino de 7215 raciones; 2289 raciones de algarrobas; 283 arrobas de paja; 7215 de menestra; 3 arrobas de legumbres; 24 de bacalao; 225 raciones de cebada; 9 arrobas de aceite; 6 arrobas de sal; y 114 sacos. [pp. 90-91]

Els francesos arribaren a endur-se les portes de la torre del Castell, per la demanda de ferro que tenien els exèrcits.

Quant a accions de guerra, Mn. Lluís només parla de dos, que enfrontaren l’exèrcit francés amb la guerrilla de Fra Asensio Nebot. Però la presència de tropes franceses era corrent, amb nivell de violència alt, i també era habitual que els artanencs s’amagaren quan venien les tropes, suposem que per evitar requises i allistaments forçosos.

La guerra deixà després anys de fam. El cost de la guerra, segons dades recollides per Mn. Lluís de l’Arxiu Municipal, seria el següent:

[El] Alcalde D. Juan Gallart ya tuvo ocurrencias de hacer recuentos dignos de aplauso de los tiempos de la guerra del Frare o del françés. Sacó en limpio que Artana pagó en metálico y en géneros, 1.479.057 reales de vellón. 14 de febrero de 1816; y en 22 de julio del mismo año recontó que “según una lista hecha hoy por el Justicia, el guerrillero Fray Asencio Nebot (el Frare) se llevó 75 jóvenes para una guerrilla. Soldados se fueron 64 de los que 49 se licenciaron cuando la revuelta de Capitanía general, 10 sin él y 5 que había allí presos. [p. 96]

Deixa un comentari