Col·lecció Joan Fuertes Palasi

Col·lecció Joan Fuertes Palasi

El nostre amic, el valler Joan Fuertes Palasi, ens ha fet arribar una col·lecció familiar de 16 fotos, que pareixen recollir almenys tres sessions diferents. En ella es reconeixen els germanets Cecília i Marcos Segarra, entenem que de la Vall d’Uixó. Podria tractar-se d’una família que venien de vacances a Artana, a una caseta que feia racó a l’actual placeta del Calvari, i que es ven en alguna foto.

Tot i que no coneixem a les persones retratades, esta col·lecció és una documentació extraordinària sobre l’entorn del Calvari a principis dels anys 60. Trobem els caminets més pelats, sense ajardinar, i les vistes del poble i de l’horta mostren l’arquitectura tradicional, hui tan danyada, i el terme net i cultivat.

La primera sessió mostra a la xiqueta Cecilia Segarra amb dos dones. Es fotografien per l’entorn del Calvari i de la Costera. Suposem que són d’una mateixa sessió, perquè ella sempre porta el mateix vestit.

1a sessió: la xiqueta Cecilia Segarra i família

Una localització que trobarem en quatre de les fotos, a la vora de l’arbre de la borratxera, dit també arbre de l’amor o arbre de Judes (Cercis siliquastrum), que es troba a la vora de la Primera Creu.

La xiqueta amb dos xiques adultes, assegudes a les escaletes de l’extrem dret del primer caminet.

En la baraneta davant de la capella.

Una foto assegudes en la Costera.

En la Costera, al fondo la torre del Castell i els secanets de davant, poblats de garroferetes.

2a sessió: la família en la pujada al Calvari

Dos xiquets, una xiqueta i una dona major, en la pujada al Calvari.

La feréstega pujada al Calvari, un camí de terra ple de brossa. Els retratats tenen darrere l’era de l’Estenedor (dr.) i l’era de la Torre (esq.).

El grup al complet. La caseta que es veu a l’esquerra podria ser la que utilitzaven en Artana.

En la primera imatge s’han muntat dos negatius. Els xiquets beuen algun refresc de la botella, potser sobre el dipòsit d’aigua.

Els xiquets amb les botelles i amb puros a la boca. Estan de nou als arbres de la Primera Creu.

Altres: els germanets Marcos i Cecilia Segarra, i fotos de paissatge

Dos fotos en què ens han identificat als germanets Marcos i Cecilia Segarra.

Marcos Segarra als arbres de la Primera Creu.

Els dos germanets sobre l’aljub del Castell; baix a la dreta s’aprecien els merlets d’una muralla.

Una vista del poble des del Castell. Tret d’un bloc de pisos, la resta del poble manté el nostre valuós estil arquitectònic tradicional, amb nombrosos detalls que hauran d’identificar els nostres lectors.

Vista de l’horta d’Artana, emmarcada per l’Ombria i la Solana.

Deixa un comentari